21 novembre de 2025 a les 16:32
Balanç positiu dels responsables de l’Oficina de Memòria Històrica Local. El servei, que està en funcionament des del juny de l’any passat, ha atès desenes de casos de ciutadans que s’hi han apropa’t per buscar ajuda en casos ben diversos.
Tot i així, el servei ha gestionat consultes importants: persones que buscaven informació sobre la conversió de moneda republicana, familiars de víctimes que volien saber si podien accedir a compensacions i, fins i tot, en alguns casos han requerit tràmits d’ADN per facilitar identificacions futures en fosses comunes.
La directora del museu Thermalia, Anna Monleón, explica que han atès consultes de veïns i han pogut donar resposta a casos molt diversos relacionats amb l’espoli franquista, la repressió i les històries familiars pendents de resoldre.
De fet, reconeix que l’oficina ha estat “un repte”, perquè inicialment no se sabia quines demandes arribarien ni fins on es podria actuar.
A més de resoldre dubtes, l’Oficina ha ajudat a reconstruir històries familiars que havien quedat difuses amb el pas del temps, revelant episodis desconeguts per moltes famílies calderines.
Tot plegat, des de l’Oficina confirmen que el servei és útil i que la memòria democràtica continua sent una peça clau per reparar, dignificar i mantenir viva la història local.