Resuming podcast

24 novembre de 2025 a les 15:44

Comencen les obres d’ampliació de la C-59. Durant any i mig es construirà un carril bus, una via ciclista i es faran noves rotondes

Compartir

Tret de sortida oficial a les obres d’ampliació de la C-59 entre Palau-solità i Plegamans i Caldes de Montbui. Aquest dissabte, la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, ha visitat l’inici dels treballs del nou corredor BRCat, una actuació que transformarà completament aquest tram de carretera de 3 quilòmetres.

S’hi construirà un nou carrils exclusiu per al bus, una nova via ciclista i altres actuacions per a millorar la seguretat viària. El projecte té un pressupost de més de 14 milions d’euros i un termini d’execució previst de 18 mesos.

Les obres inclouen dues noves rotondes: una a l’accés a Can Valls i una altra a l'accés sud del municipi, a l’avinguda Pi i Maragall. També preveu la instal·lació d’un separador físic entre els dos sentits, la supressió del gir a l’esquerra a la BV-1424, a l’accés a la Torre Marimon, i millores de drenatge i reducció d’impacte acústic.

També es crearà un nou ramal directe que connectarà l’avinguda Catalunya de Palau-solità i Plegamans cap a Barcelona per evitar que els vehicles hagin d’entrar a la rotonda.

Durant la visita, Paneque ha destacat que el nou corredor exclusiu per a autobusos permetrà reduir a la meitat el trajecte, passant de 9 a 4 minuts en hora punta.

A més, es calcula que podria arribar a retirar fins a 1.000 vehicles diaris del tram. També recalca, que és un pas molt important i positiu.

 

El tram de la C-59 entre Caldes i Palau suporta cada dia el pas d’uns 32.000 vehicles i la incorporació a Can Valls la fan servir uns 5.000 al dia.

Aquest volum de trànsit fa necessari incorporar les mesures als dos accessos, a la urbanització i al nucli urbà calderí, per a incrementar la seguretat del trànsit rodat. L’alcalde Isidre Pineda defensa que el projecte era més que necessari.

 

Paral·lelament, el departament de Territori ha començat aquesta setmana també els treballs per implantar bandes sonores centrals en diversos trams de la xarxa viària catalana. Entre les vies que disposaran d’aquest nou sistema hi ha la C-59, en el tram entre Santa Perpètua i Palau-solità, i també entre Caldes i Sant Feliu de Codines.

Aquestes bandes fan vibrar el vehicle quan es trepitja la línia central de la carretera i serveixen per alertar el conductor i evitar que s’envaeixi el carril contrari, un element clau per reduir el risc de xocs frontals.

L’actuació forma part del Programa Carreteres 2+1, amb què la Generalitat desplegarà bandes sonores en més de 700 quilòmetres de carreteres del país. Els treballs es fan principalment en horari nocturn i s’allargaran fins a principis de desembre.